maandag 2 maart 2015

"Ik denk, dus ik ren", de kracht van je mind!

"Zie je wel, ik kan het niet", "Pfff, ik haal de finish niet". "Wat dacht ik toen ik me inschreef voor die halve? Had niet iemand me op tijd kunnen tegenhouden?" is er ook zo eentje. En wat dacht je van: "Kak, mijn benen zijn zoooo zwaar, alsof ik een olifant achter me aan sleep"?

Het zijn vast -min of meer- herkenbare gedachten!? Iedere (recreatieve) hardloper heeft het weleens meegemaakt; dat de training of het loopje opeens -onverwacht- zwaar gaat. Juist dan komt het aan op mentale kracht, op positieve gedachten en gezonde overtuigingen. Maar mentale kracht kan ook enorm bijdragen aan gewoon lekker hardlopen.

Die kracht van je mind wordt door een sportcoach/consultant (Yvonne Janssen) mooi beschreven in onderstaande column.

"'Ik denk, dus ik ren'
De Latijnse stelling “cogito ergo sum” (ik denk, dus ik ben) komt van de filosoof René Descartes; volgens hem ligt het "zijn" besloten in het denken. Inmiddels gelooft men meer in het on(der)bewuste (het tweede bewustzijn) dan het bewustzijn als drijvende kracht van menselijk gedrag. Met het on(der)bewuste worden geestelijke processen (gedachten & gevoelens) geduid, die niet, of niet meteen, toegankelijk zijn, en die toch iemands gedrag kunnen beïnvloeden.

Gedachten en overtuigingen zijn ongelooflijk krachtig. De cognitieve gedragsaanpak erkent dat emoties een afgeleide zijn van ons denken en dat we onze emoties creëren door onze denkpatronen. Onze emoties zijn dus een uitdrukking van onze gedachten. Tevens hebben gedachten een lichamelijk effect; bedenk je maar hoe je lichaam reageert op bijvoorbeeld een seksuele fantasie. Als je positief denkt, maak je je spieren, bloedvaten, gewrichten en organen klaar voor positieve gebeurtenissen; die worden daar als het ware ontvankelijk voor. Hetzelfde geldt voor negatieve gedachten, die bereiden je lichaam voor op negatieve ervaringen. Gedachten zijn belangrijke determinanten voor ons gedrag. Tegenwoordig nemen we niet alleen aan dat gedachten ons gedrag beïnvloeden, maar geloven we dat zij onze realiteit zelfs bepalen; zo is er wetenschappelijk bewijs dat we met onze woorden en gedachten de genetische informatie in ons DNA kunnen beïnvloeden en aanpassen.

Wat is nu precies het verschil tussen een gedachte en een overtuiging? Een overtuiging is een gedachte die herhaald wordt. Hoe vaker we een gedachte herhalen, bevestigen, of waarderen, hoe meer we er “ja” tegen zeggen, des te eerder deze gedachte een overtuiging wordt. Zodra een gedachte een overtuiging is geworden moeten we opletten, want onze overtuigingen zijn “opdrachten” voor ons zenuwstelsel.
Daarom is het goed om jezelf af te vragen of je gezonde overtuigingen hebt; overtuigingen die je helpen om jouw doelen te realiseren. Of heb je juist overtuigingen over jezelf, je gezondheid, je werk, over tijd, sport die jou belemmeren en jouw doelen in de weg staan?

Gezonde overtuigingen, dat wil zeggen ideeën en gedachten die ons goed doen, verwelkomen we door er “ja” tegen te zeggen. Via herhaling brengen we deze gezonde overtuigingen in ons systeem, ons zenuwstelsel. Omgekeerd, door “nee” te zeggen tegen belemmerende overtuigingen, breken we negatieve overtuigingen, ideeën en gedachten af. Door er “nee” tegen te zeggen leren we ons zenuwstelsel deze ongezonde overtuigingen te negeren.

Waarom zijn gedachten belangrijk bij het hardlopen? Tijdens het hardlopen ben je één met je gedachten en deze gedachten bepalen je loophouding, je ademhaling, je motivatie, je zelfvertrouwen, je emoties, je beleving, en ja, zelfs je succes. Zoals Henri Ford zei: “Of je nu denkt dat je het wel kan of niet kunt, in beide gevallen heb je gelijk.” Daarom is het van belang om je bewust te zijn van je gedachten en overtuigingen tijdens het hardlopen en ervoor te zorgen dat je “ja” zegt tegen gedachten, die zorgen voor gezonde overtuigen, die je helpen jouw sportdoelen te bereiken, en dat je “nee” zegt tegen gedachten en overtuigingen die de realisatie van jouw doelen in de weg staan."

Probeer het eens uit en draai het stemmetje “zie je wel, ik kan het niet” eens om en zeg al rennend tegen jezelf “natuurlijk kan ik het”.  Je zult zien dat het écht werkt. 

Als besluit van dit epistel over gedachten en overtuigingen en samenvattend advies van een prachtig mens, Mahatma Gandhi:

 “Houd je gedachten positief, omdat je gedachten je woorden worden. Houd je woorden positief, omdat je woorden je gedrag worden. Houd je gedrag positief, omdat je gedrag je gewoontes worden. Houd je gewoontes positief, omdat je gewoontes je waarden worden. Houd je waarden positief, omdat je waarden je lotsbestemming worden.”  

Doe er allen je voordeel mee en Run Happy!